Начало

Хеликоптери спасяват по 31 пациенти на ден в Швейцария с дарения и абонамент


Дата: 2021-02-18 17:58


 12 хеликоптерни бази в цялата страна, разположени така, че да достигнат за 15 минути полет до всяко кътче на Швейцария.

385 служители, които със своята квалификация и чувство за дълг спасяват животи целогодишно.

3 625 000 абонати, които правят възможна дейността на компанията за въздушно спасяване и за което хората са изключително благодарни.

Това е REGA

Историята започва в далечната 1952 г. Ентусиастът Рудолф Бухер и негови съмишленици създават Щаб за въздушно спасяване в рамките на Националната спасителна служба на Швейцария. Първите пилоти и парашутисти рискуват живота си, за да спасяват хора по въздух. Екипът бързо се налага и започват да ги търсят за всякакви случаи.

През 1960 г. REGA става самостоятелна фирма и разширява дейността си, а с това идва и необходимостта от повече средства. Затова и през 1966 г. възниква идеята за членски внос и набиране на доброволни дарения, както е и до днес. В знак на благодарност за подкрепата на абонатите са гарантирани предимства. Впрочем “абонати” не е най-правилната дума.

В Швейцария тези хора се наричат БЛАГОДЕТЕЛИ

(Gonner und Gonnerinnen) и днес оформят над 60% от общия бюджет на компанията. Останалите 40% са от дарения и плащания от застрахователи за проведени спасителни акции на хора и добитък.

През 1979 г. е създадена фондацията “Швейцарска служба за въздушно спасяване” с президент д-р Фриц Бюлер. През 80-те започват мащабни инвестиции в най-модерна техника, включително реактивен медицински джет с възможно най-голям обхват и повече места. И логично идват краткото и разпознаваемо име REGA и логото.

Първата копка за собствена сграда на летището в Цюрих е през 1995 г. и когато се нанасят, въвеждат общонационалния номер 1414, който днес знаят всички. От 2018 г. започва обновяване на въздушния парк или “флотата”, както го наричат. Закупени са 3 нови реактивни медицински джета и 6 спасителни хеликоптера.

REGA е сдружение с нестопанска цел, която се издържа на годишен абонаментен принцип в полза на швейцарското население. Частното финансиране позволява независима дейност в услуга на пациента. В етичния кодекс е подчертано, че няма да допуснат комерсиализация на въздушноспасителното дело по никакъв повод, а спешните акции не бива да зависят непременно от финансовите възможности на пострадалия. Като цяло компанията се ръководи от основните принципи на Червения кръст.

Колко е годишният абонамент?

За едно лице - 40 шв. франка

За двама души - 80 шв. франка

За малки семейства (1 възр. + дете до 18 г.) - 40 шв. франка

За семейство (2-ма възр. + деца до 18 г.) - 80 шв. франка

За фермери (семейства, които отглеждат добитък) - 80 шв. франка

Ваучер, ако искате да подарите членство – всеки сам определя сумата.

Какви предимства дава този абонамент?

Първо, задоволство, че със скромен принос даваш ценна възможност за медицинско обгрижване по въздух на нуждаещи се. При това – бърза и професионална помощ. Мотото е “Малка сума за голяма полза”. И това без никакво държавно финансиране!

  • Ако с някого от абонатите се случи нещо и личната му застраховка не покрива изцяло или частично щетите, REGA може да опрости по преценка разноските по спасителната операция.
  • При медицински проблеми в чужбина абонатите получават консултация от лекарите на REGA.
  • 2 пъти годишно всички получават списание 1414 с впечатляващи репортажи от напрегнатото ежедневие на спасителните екипи в цял свят.
  • Абонаментът се признава за дарение и се приспада от данъците.
  • Членството се сключва за календарна година. Ако не бъде подновено, важи до 15 май на следващата година.

Компанията се издържа основно от благодетелите, но всеки, който желае, може да преведе от 50 швейцарски франка нагоре. Много хора споменават REGA в завещанията си заедно със законните наследници. За тях е чест и морално задължение да продължат да правят добро и да подпомагат организацията.

През 2020 г. REGA е провела 16 273 спасителни операции

Помощ са получавали по 31 пациенти дневно. Към това се добавя и помощ към швейцарските власти за преодоляване на коронаепидемията, включително репатриране на болни от COVID-19 пациенти от чужбина. Фирмата има собствено летателно училище, всеки от служителите знае поне 3 езика.

С приложението на REGA в телефона пострадалият алармира централата и оттам веднага автоматично се локализира местоположението му. Когато хеликоптерът наближи и кръжи, първо, се спуска докторът и преценява по-нататъшните действия. След първата помощ следва транспортиране до най-близката болница. Повечето имат добри площадки за кацане.

Има случаи, когато поради лоши метеорологични условия хеликоптерът не може да достигне до мястото и тогава се подава сигнал до централата, за да се включи екип от алпинисти до труднопроходимото място. Те са част от дежурния екип. Грижа има и за лавинните кучета от планинската спасителна служба - трябва да бъдат научени да приемат шума на хеликоптера, да летят и да действат с човека. Защото при спешен случай само няколко минути са решаващи за живота или смъртта.

Факт е, че най-много злополуки стават точно в хубави слънчеви зимни дни, когато опасностите се подценяват. А иначе повикванията най-често са за пострадали при катастрофи, водни спортове по езерата, трудови злополуки, в планините.


Въздушните линейки са оборудвани с модерна апаратура.

Някъде са и през нощта. REGA разполага с мултисензорна система IR/EOS за търсене на изчезнали или ранени хора. Тя може да бъде монтирана бързо в хеликоптера преди спешен полет. Управлява се от наземен оператор и се състои от високочувствителна топлинна камера, оптически сензори, компютърна конзола в кабината на хеликоптера и мощни фарове за издирване. 

И още: специално разработените за компанията дронове обединяват съвременната технология с многогодишния опит при спасяването на изчезнали, ранени или болни хора. 

И въпреки високата цифра от спасени от компанията признават, че понякога, макар и много рядко, заради лошо време или мъгла има случаи, когато не може да се помогне. Затова са набелязани мерки, които постепенно да направят въздушното спасяване възможно независимо от по-суровите метеорологични условия. Така че хеликоптерите да летят и в мъгла и обилен снеговалеж.

От 2019 г. в действие е пилотен проект за нощни дежурства през юли и август. То е съобразено изцяло с навиците на швейцарските туристи по това време. През лятото има доста пострадали покорители на върхове и скали. И затова се извършват нощни полети за наблюдение и превенция.

От 2 г. у нас няма въздушни линейки

Остана само Авиоотряд 28, който може да превозва с машините си хора в нужда 

Към днешна дата никой у нас не може да осигури първа помощ с въздушни линейки, нито планинско спасяване с хеликоптери. Защото просто няма хеликоптери. Държавата ще обяви до дни обществена поръчка за медицински хеликоптер. В Европа средната цена е около 20 млн. лева.

“Покупката ще е с европейски средства”, уточни здравният министър проф. Костадин Ангелов. Шест болници в България имат изградени площадки, които могат да приемат пациенти, докарани по въздух.

Последният опит частни компании да се захванат със спасяване по въздух, бе на “Хели ер”, която купи два оборудвани хеликоптера за медицинско и планинско спасяване, но през юли 2019 г. приключи с нея и продаде хеликоптерите си. Преди нея години наред първа помощ с вертолети осигуряваха “Ер Бан” на ДЗИ по времето на покойния Емил Кюлев.

В момента единствено правителственият Авиоотряд 28, може да вдигне хеликоптерите си, за да помогне за спасяване. Само че той извършва не медицинско или планинско спасяване, а просто превозва болни или хора в криза, тъй като двата му хеликоптера Ми-8 не са оборудвани за медицинска помощ.

Вдигането на тези вертолети става чрез здравното министерство, което заявява полет и документално се оформя летенето. По закон авиоотрядът има право да лети само по поръчка на президент, премиер, председател на парламента, министри. Препъникамъкът за санитарната авиация е, че няма механизми за финансиране на тази дейност.

До 2009 г. са били провеждани конкурси от здравното министерство, като месечното дежурство е струвало около 2000 лв., но пък ДЗИ е субсидирал авиокомпанията си с надеждата за развитие на този сегмент. “Хели ер” се опита да работи със застрахователна компания, но неин бивш директор коментира, че няма как човек в критично състояние да бъде питан дали има застраховка, а у нас малко хора се застраховат.

Хора от авиацията коментират, че докато първата помощ с хеликоптер е безплатна, няма как тази дейност да се издържа. Друг експерт предлага от “Гражданска отговорност” да се заделя дял за спасяване с хеликоптери при пътни произшествия. Сигурен е, че при такава мярка и у нас може да има въздушни линейки. 

Автор: БАЗП  Източник: 24chasa.bg

Коментари



Видео: БАЗП права на пациента

Анкета

Прави ли ви лекуващия лекар антибиограма преди да ви изпише антибиотик?

Да
Не


Общо гласове: 4005

Партньори