Начало

Избягвайте трафика и слезте от колелото


Дата: 2020-11-24 18:09


Дишането при колоездачите е учестено и дори маска не помага понякога

Започва битката с мръсния въздух. Не пускайте вентилацията в колата, не стойте на бордюра, докато чакате светофара. Около 80% от населението у нас е изложено на опасността от мръсен въздух и сме на едно от челните места в Европа по смъртност заради отровите, които дишаме.

С началото на зимния сезон и продължително задържащите се мъгли отново се излагаме на риск, когато излизаме навън. Ето няколко достъпни практики, с които да намалите опасността за себе си и близките си хора.

Живеем във времена, в които маските са задължителен аксесоар в битката с коронавируса. С поставянето на медицинско или платнено предпазно средство намалявате и риска от поглъщане на фини прахови частици. Но експерти са раздвоение дали маските срещу COVID-19 са напълно надеждни и съветват да се използват специални щитове срещу мръсен въздух. Все пак - всяка маска или шал ви дават по-голяма надеждност, ако изобщо не носите нищо на лицето си.


Бъдете внимателни на големите кръстовища

 

Въздухът, намиращ се най-близо до пътя, обикновено е и най-мръсният. Ако ви се налага да вървите по натоварена улица, за която нямате обиколен маршрут, то ходете по тротоара възможно най-далеч от движението. За още по-добра защита на здравето ви избягвайте големите булеварди и търсете алтернативни маршрути. Ако се движим 20-30 метра встрани от натоварени улици, директното ни излагане на мръсен въздух може да спадне с до 30%.

Ако като пешеходец ви се наложи да минете през голямо кръстовище, то задължително изчакайте зеления цвят на светофара далеч от бордюра. Емисиите от автомобили, камиони и автобуси се концентрират, когато превозните средства намаляват скоростта си на светофарите. Точно на тези места може да се образува много тежко замърсяване и пешеходците да дишат по-мръсен въздух, отколкото на други участъци на улицата. Лошото е, че децата са още по-уязвими към последиците от дишането на мръсен въздух, защото са по-ниски и пътят на изгорелите газове до дробовете им е по-кратък.


В задръстванията се отделят много отрови

Ако мръсният въздух ви тревожи, то задължително слезте от велосипеда през зимата. Задъхването на колоездача, което е резултат от физическото усилие при каране на колело, увеличава навлизането на фини прахови частици и газове директно в респираторната система. В тези случаи дори маските не дават достатъчна защита, тъй като дишането при велосипедистите е много по-интензивно, отколкото при пешеходците.

Когато навън е замърсен въздухът, избягвайте и други физически дейности на открито като тичане и каране на скейтборд или ролери. Най-добре излизайте навън рано сутрин, преди да се е увеличил трафикът, или вечер (няколко часа, след като трафикът е намалял), когато въздухът обикновено е по-чист.

Най-добрата мярка срещу мръсния въздух са разходките в планината. Трудно можем да си ги позволим в делнични дни, когато сме на работа, но са почти задължителни през почивните дни.

"Все пак не се качвайте на дизеловия автомобил, за да стигнете до близкия парк или планина, а заменете колата с обществен транспорт или споделете пътуването си. Още повече посещението на парка може да има благоприятен ефект и върху психическото ви здраве", съветват природозащитници. Ако сте в автомобил, изключете вентилационната си система, когато сте в натоварено движение или наблизо пред вас има автомобили с работещ двигател.

Концентрацията на замърсяване вътре в колата може да е по-висока в сравнение с тази на улицата. Когато сте вкъщи, е важно да проветрявате често помещенията, тъй като може да се получи така, че замърсяването вътре да е по-страшно, отколкото навън. Експерти препоръчват и използването на домашни пречистватели на въздуха.

Друга добра мярка е да намалите предметите, които събират прах в дома ви, както и да намалите използването на ароматизиращи свещи, тъй като някои от тях отделят вредни вещества. Повече вода и плодове В дните с по-мръсен въздух консумирайте повече вода, тъй като тя не позволява на частиците да се задържат в организма. Наблегнете също на храни, богати на витамини Ц и Е, селен и бета-каротин - цитрусови плодове, риба тон, мляко и моркови. И най-важното - нека всички заедно да сме отговорни и разумни към околната среда, за да предпазим не само себе си, но и бъдещите поколения.

Автор: БАЗП  Източник: bgdnes.bg

Коментари



Видео: БАЗП права на пациента

Анкета

Прави ли ви лекуващия лекар антибиограма преди да ви изпише антибиотик?

Да
Не


Общо гласове: 3858

Партньори