Начало

Храни и добавки

Семена от чия


Дата: 2014-03-31 19:28


Съгласно езика на маите думата „Чиа“ означава „сила“. Тази така древна култура е използвала семенцата като много силна енергийна храна. Посланиците и вестоносците на племената винаги са носели малка торбичка от тези семенца със себе си. Чиа е наричана и „индийска бягаща храна“ поради страхотната енергия, с която зарежда тялото. Още в отдавна отминалите години хората са забелязали, че семената от чия зареждат тялото с енергия и повишават издръжливостта.

Местните хора в Мексико твърдят, че само една лъжичка от семенцата е достатъчна, за да ни зареди с енергия за цели 24 часа. Климатът и условията на отглеждане до голяма степен определят хранителните качества на семената от чия. В наши дни главните производители на чудодейните семена са Мексико, Южна и Централна Америка.

Състав на семената от чия

Семената от чия са невероятен източник на протеини, който зарежда организма с лесноусвоими аминокиселини. Те са най-богатия източник от растителен произход на омега-3 мастни киселини и изключително ценната линоленова киселина, която организмът не може да синтезира самостоятелно.

Чиа

Семената от чия съдържат пет пъти повече калций от млякото и три пъти повече желязо от спанака, два пъти повече антиоксиданти от боровинки, два пъти повече калий от бананите. В състава им влиза минерала бор, големи количества фосфор, цинк и манган.

100 г семена от чия съдържат 486 калории, 30 г мазнини, 0 г захари, 16.5 г белтъчини, 34 г фибри, 0 мг холестерол.

Избор и съхранение на семена от чия

В България тези уникални семенца се предлагат само в био магазините. Върху опаковката трябва да има информация за годността и производителя. Семената от чия трябва да се съхраняват на тъмни и сухи места, до които няма достъп на слънчева светлина и влага. При отваряне на пакета, ако усетите дъх на плесен или странна миризма, това е сигурен знак за негодност.

Семена от чия в кулинарията

Семената от чия притежават много лек привкус на ядки, поради което са съвсем подходящи за добавяне към салати, тестени изделия, различни ястия, напитки. Те почти не променят вкуса на ястията, към които се добавят, но с набъбването си по-скоро променят тяхната консистенция. По този начин удължават чувството за ситост.

Със семена от чия могат да се обогатяват витаминозни сокове и шейкове, които в последствие придобиват по-голяма гъстота. Семената от чия могат да се консумират и под формата на сурови кълнове, които са годни за консумация в рамките на четири дни.

Един от най-добрите начини за консумация на чия е всеки ден да се приема по 2 с.л. накисната или в смлян вид. Винаги преди да приготвяте ястия с чия накисвайте семената, защото в противен случай може да се получи нежелано раздразване на стомаха.

Автор: БАЗП  Източник: gotvach.bg

Коментари



Видео: БАЗП права на пациента

Анкета

Прави ли ви лекуващия лекар антибиограма преди да ви изпише антибиотик?

Да
Не


Общо гласове: 4766

Партньори