Начало

Мнения и анализи

Експерт: "Бонус-малус" е със сгрешена философия


Дата: 2018-12-03 12:13


 Тотално погрешна е философията в проектонаредбата за "Бонус-малус" и трябва да се оттегли и преработи. Това препоръча доц. Йото Йотов с 50-годишен опит в застраховането. Той изцяло застава зад становището на омбудсмана Мая Манолова, изпратено до Комисията за финансов надзор.

"Абсурдно е да се приписва отговорност на вещ, каквато е автомобилът", казва експертът. И посочва следния пример.

"Ако бъде причинена една и съща вреда с камък, тояга, брадва или кола, може ли да им се вменява вина и да им се начисляват наказателни точки на предмета. Той не носи отговорност. Само човекът нанася щетата и следва да я възмездява, обяснява доц. Йотов. Според него не може за едно и също провинение да се налагат две наказания."

"Превишаването на скоростта в населено място с 10 км/ч е потенциална предпоставка за пътно произшествие и се квалифицира като административно нарушение. Санкционира се от КАТ с 20 лв. глоба."

Но едновременно с това се предвижда и една наказателна точка, което пък води до увеличение на малуса. При базова премия от 200 лева се отива на следващото стъпало и тя нараства на 220 лв.", посочва експертът.

Според него въпросната наредба нанася двоен удар върху собственика, водача или ползвателя на автомобила, който е карал с по-висока скорост от разрешената.

"Не следва да се забравя, че предписаните "инциденти" в проекта са само потенциални опасности, които не пораждат плащане от страна на застраховател и застраховката няма да се задейства", уточнява доц. Йотов. Ако скоростта е била надвишена с до 100 км, но няма възникнала вреда, шофьорът ще бъде глобен до 700 лв. Застрахователят няма да плати, тъй като няма щета.

Защо тогава на шофьора ще му се налага "малус", пита експертът. Според него фокусът на наредбата е изместен към Закона за движение по пътищата и Наказателния кодекс, което не е същността на системата "Бонус-малус". Тя е разработена с цел постигане на по-справедливо предразпределение на финансовата тежест на застрахователя между добрите и недисциплинираните водачи. 

Доц. Йотов смята, че системата следва да бъде обвързана със застрахованото лице водач. Рисковите признаци, които го характеризират, са възраст, стаж зад волана, професия, изминати километри и др.

"Тези признаци отсъстват, а се дублира Законът за движение по пътищата и текстове от Наказателния кодекс", коментира специалистът. По думите му трябва да бъде изготвен такъв проект за "Бонус-малус", който да е поставен в зависимост от наличието на плащане от застрахователя.

Така системата ще изиграе своята роля - да наказва лошите шофьори чрез повишаване на тяхната премия и да поощрява добрите, които да плащат по-малко.

Автор: "БАЗП"  Източник: в."24 часа"

Коментари



Видео: БАЗП права на пациента

Анкета

Прави ли ви лекуващия лекар антибиограма преди да ви изпише антибиотик?

Да
Не


Общо гласове: 3022

Партньори